Say hey, say ho! Transphobia got to go!

Skeive dager er over og selv om det er mye mainstream homopropaganda og kommersielle aktører involvert, synes selv en hardbarket queeraktivist at det er litt trist at det er over. Heldigvis er det ikke alt for lenge til Oslo Queer Festival og det hjelper litt. Men før det er det Anarcho Pride i Stockholm!! 

Men la oss snakke litt om årets Skeive dager og la meg kjede deg med et par av mine høydepunkter og refleksjoner. Sett bort i fra min absolutte favoritt paraden (også forstått som årets største homodemo) og kampsangen "Say hey, say ho! Transphobia got to go!", er Pride House det nærmeste Skeive Dager kommer queer aktivisme og et bra politisk bidrag. For på Pride House er faktisk også queers velkommene og inkludert, i motsetning til for eksempel Pride Park...

Det kan kanskje virke som jeg er snurt for at Oslo Queer ikke er representert i Pride Park, men det hele handler ganske enkelt om politikk vs. butikk og mangfold vs. de som har penger. For har man ikke penger, har man tydeligvis ikke råd til mangfold. 


En stand på Pride Park koster mildt sagt mye mer enn det en DIY og non-profit gruppe som Oslo Queer og andre mindre skeive aktører kan betale. Det synes jeg er veldig synd, men samtidig er det nesten unikt at Norge har en så samlet homobevegelse. I Sverige og Tyskland har man egne alternative queer/anarcho prider, som tar avstand fra nettopp den kommersielle, pengeslukende og mainstreame homo priden. Kanskje er det på tide at queers i Norge gjør det samme?

/B

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar