Èn hvit lesbisk historie?

Jeg har ikke vært inne på lesbiskonscreen.com på veldig lenge og tenkte derfor at jeg skulle se om det var noen nye og interessante skeive filmer. Filmene var organisert etter alfabetet, og jeg begynte optimistisk på A-E. Skumleste introduksjonene, så litt på bildene og leste tittelene. F-I, J-M, N-R... Den positive innstillingen om å finne noe interessant dalte dessverre, sakte, men sikkert. For til min store forferdelse innså jeg for hver nye film jeg så, at de alle bare var variasjoner av den samme historien: En hvit lesbisk historie med en tragisk slutt.

Ikke èn av filmene handlet om kjærlighet mellom to svarte kvinner. Et par handlet om kjærlighet mellom to japanske kvinner. Noen andre om kjærlighet mellom en hvit og en svart kvinne. Men historiene gikk stort sett ut på det samme: Den forbudte kjærligheten. Som selvfølgelig ikke ender bra, men gjerne med selvmord, brudd, at det ene gifter seg med en mann, osv. Det er selvfølgelig viktige historier og på en eller annen måte ekstra romantisk med forbudt kjærlighet. Men innerst inne skulle jeg ønske meg noe annet en den tradisjonelle historien. Hvor er for eksempel filmene om kjærlighet mellom transkvinner? Svarte trans og ikke-trans kvinner? Kjærlighet mellom intergender? Queers? Hvor er den historiene om polygami mellom kvinner? Forholdsanarkisme?

I et forsøk på å dempe frustrasjonen over hvithetsnormen i det minste, fant jeg linkene under. Kun dokumentarer, dessverre. Men fortsatt bedre enn den hvite tragiske lesbe-historien!


U peopleWhat do you get when over the course of 2 days in an unassuming brownstone in Brooklyn with 30 women across sexualities and transfolk of color? History.

Still black: A portrait of black transmen: Is brought to life by the stories of six thoughtful, eloquent and diverse transmen. Each man brings a colorful and complex richness as he describes his relationship to himself, as well as others in his life - the cadence of his voice keeping in rhythm with how the speaker displays himself to the camera.

The fire this time: S
even young women of color from New Jersey were verbally threatened and physically attacked by a twenty-nine-year-old man. In a not uncommon travesty of justice the women were sent to prison for defending themselves. The documentary tells the story of the trial and prison sentences, and the years-long fight by relatives and activists to get the women released.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar